همانطور که میدانید امروزه اکثر خانم ها به جای اینکه هزینه های زیادی را صرف خرید زیورآلات طلا کنند، تمایل و رغبت بیستری برای خرید بدلیجات طرح طلا دارند. از مهم ترین دلایل آن نیز تنوع بالا و همچنین قیمت پایین تر میباشد. در کنار اینها شباهت بسیار زیاد زیورآلات طرح طلا به طلا میباشد و اگر نوع با کیفیت آن خریداری شود تا مدت ها هم زیبایی و جلوه ی خود را حفظ میکند و هم نیاز شما را از داشتن یک زیورآلات باکیفیت برطرف میکند.

بدلیجات در کیفیت های مختلفی از جنس و فلزات متفاوت ساخته میشود. همینطور برای افزایش عمر بدلیجات نیز از روکش های مختلف استفاده میشود. روکش ها جدای از اینکه سبب طول عمر میشود بلکه باعث درخشندگی و عدم ایجاد حساسیت بدلیجات نیز خواهد شد. برای روکش کردن بدل ها از موادی شامل آب نقره، تیتانیوم و رادیوم بهره گرفته میشود. از مهمترین روکشهایی که باعث میشود تا حساسیتی برای پوست ایجاد نشود، روکش رادیوم است.

الیاژهای استفاده شده در بدلیجات باید به گونه ای باشند که تا جای ممکن ضد حساسیت و رنگ خوردگی باشند .

در اینجا با انواع جنس های (آلیاژهای) بدلیجات آشنا می شویم :

۱)استیل

نمونه دستبند استیل

نمونه دستبند استیل

استیل با درخشندگی و مقاومت بالایی که دارد به یک گزینه ی محبوب برای استفاده در زیور آلات و بدلیجات تبدیل شده است. این فلز ضد حساسیت می باشد و برای کسانی که به دلیل حساسیت قادر نیستند از زیور آلات استفاده کنند گزینه ی مناسبی است .ضد خش بودن این فلز به تولید کنندگان زیور آلات این اجازه را می دهد تا محصولاتی را تولید کنند که سال ها کیفیت خودش رو حفظ کند .زیور آلات استیل امروزه کاربرد وسیعی دارد و به هیچ وجه تغییر رنگ نمی دهد و ماندگاری بالایی دارد.
یکی از پرمصرف‌ترین فلزات در تولید زیورآلات است. این فلز براق و نرم (نقره به شکل خالص نرم بوده و مقاوت بالایی ندارد) در صنایع هوافضا دارای کارایی بسیار زیادی است. برای آن که بتوان از نقره جهت ساخت جواهرات سود برد، باید مقداری مس به آن افزود. درصد مس موجود در نقره، باعث پیدایش عیار در این فلز می‌شود. به عنوان مثال در نقره استرلینگ یا ۹۲۵، شما شاهد وجود ۷٫۵درصد مس در این ترکیب هستید. به این ترتیب نقره‌ای با خلوص ۹۲٫۵درصد در اختیار دارید. لازم به ذکر است که عیارهای دیگر این فلز هم در ساخت انواع دستبند و حلقه کاربرد دارد.

یکی از موارد تفاوت بین طلا و نقره، تغییر رنگ آن در طول زمان است. البته روش‌های بسیاری برای نگهداری از نقره وجود دارد که مانع ایجاد کدری روی آن می‌شود.
2) تیتانیوم
این فلز سفید رنگ است. اما زرق و برق آن به طلای سفید نمیرسد. به نوعی کیفیت آن کمی از نقره بهتره است. ولی پس از مدتی با عرق بدن انسان مخلوط می شود و بدل آب کاری شده با تیتانیوم رنگ و جلای خودش را از دست می دهد و به مرور سیاه رنگ می شود.

3) رادیوم
این فلز از دونوع قبلی بهتر است و حتی با ضخامت های کم، عمری طولانی دارد و خیلی دیرتر، رنگ و نمای آن تغییر میکند. رادیوم خیلی کم به پوستهای حساس صدمه میزند و بیشتر افراد به راحتی می توانند از این فلز استفاده کنند. زیورآلات ساخته شده با رادیوم نسبت به دو فلز قبلی گران تر هستند و نمای ظاهری آن کاملا شبیه طلای سفید می باشد.
4) پلاتین
فلزی بسیار کمیاب و دارای استقامت بالا. پلاتین واکنش خاصی با هوا نداشته و به همین دلیل اکسیده نمی‌شود (دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود). در قرن گذشته استفاده از این فلز ارزشمند بسیار کم شده بود. اما با ورود به قرن ۲۱ و علاقمندی مردم به استفاده از این فلز فوق‌العاده، مصرف آن افزایش یافت. اکثر اوقات از پلاتین هم به شکل آلیاژ استفاده می‌شود. این آلیاژ از ترکیب این فلز با مس یا کبالت ساخته خواهد شد. آلیاژ پلاتین از خود این فلز هم مقاوم‌تر است به همین دلیل محبوبیت بسیاری میان طراحان و تولید کنندگان زیورآلات دارد.

5) بدلیجات با روکش رادیوم
این فلز بهتر از دو نوع دیگر است و حتی با ضخامت کم، عمر طولانی دارد و خیلی دیر رنگ و نمای آن تغییر می‌کند. رادیوم بسیار کم به پوست‌های حساس صدمه میزند. معمولاً بیشتر افراد به راحتی می‌توانند از این فلز استفاده کنند. رادیوم به نسبت ۲ فلز دیگر گران‌تر است و نمای ظاهری آن کاملاً شبیه طلای سفید است. بدلیجات شرکت ژوپینگ معمولاً از این روکش برای زیورآلات سفید و نقره‌ای رنگ خود استفاده می‌کند.